Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

E30

Top 10 thrillere psihologice

Recommended Posts

Suspans, mister, fiori, împletite cu artă în imagini și povești ce dăinuie în istoria cinematografiei


 


The Captive/Captivul, a intrat de vineri în cinematografele de la noi, cu Ryan Reynolds în rolul unui tată răvășit de dispariția bruscă a fiicei sale minore. La câțiva ani de la dramaticul incident, apar indicii tulburătoare, ce arată că aceasta este încă în viață. Misterul celor întâmplate face legătura între victimă, familie, răpitori și anchetatori și accentuează treptat suspansul și tensiunea psihologică.


Pentru fanii subgenului și nu numai, iată topul 10 al celor mai bune thrillere psihologice ce au la bază voturile criticilor înscriși pe RottenTomatoes.com, într-un procentaj revelator de cronici pozitive.


 


1.Frailty 73%


922342l-slideshow_2_large.jpg


 


FBI-ul este în căutarea unui criminal în serie care îşi spune „Mâna lui Dumnezeu”. Fenton Meiks (Matthew McConaughey) este tânărul care informează biroul de investigaţii că îl cunoaşte pe criminal. Fenton şi fratele său, Adam (Jeremy Sumpter), au crescut fericiţi sub tutela tatălui lor (Bill Paxton), până în dimineaţa în care acesta s-a trezit convins că a fost vizitat în somn de un înger.


 


De atunci, a fost convins că „misiunea” lui era aceea de a distruge „demonii” ce păşesc pe Pământ deghizaţi în oameni normali, hotărâţi să distrugă lumea. Agentul FBI Wesley Doyle (Powers Boothe) crede această poveste şi este de acord să meargă împreună cu Fenton pentru a obţine dovezi, fără să-şi dea seama că nu totul este aşa cum pare a fi…


 


Este filmul de debut al lui Bill Paxton, ce a impresionat hotărâtor criticii la vremea lansării – Stephen King, James Cameron şi Sam Raimi au fost printre cei care au lăudat la maxim producţia – şi continuă încă să fascineze prin modul în care îmbină o poveste spusă cu talent cu teme ambiţioase şi tulburătoare. Frailty este un film puternic, provocator şi înfricoşător despre credinţă, pierderea inocenţei şi natura uneori insesizabilă a binelui şi a răului în lumea contemporană.


 


2. The Machinist 77%


 


423766l-slideshow_2_large.jpg


 


Trevor Reznik (Christian Bale) este lucrător la o fabrică. Suferă de un caz extrem de insomnie ce l-a făcut să nu mai doarmă de aproape un an, corpul său ofilindu-se în asemenea hal încât abia mai trăieşte. Tulburarea obsesiv-compulsivă de care suferă în face să-şi noteze prin apartament tot felul de detalii. Singura persoană căreia îi permite să se apropie emoţional de el este Stevie, o prostituată…


 


Din cauza înfăţişării sale, Trevor nu este agreat nici de colegii de muncă, iar un accident grav de care este învinuit îl îndepărtează şi mai mult de aceştia. Cu timpul, începe să se teamă pentru viaţa sa, fiind convins că cineva, probabil colegii săi, sunt hotărâţi să scape de el.


 


Încercând să afle cine este persoana care îl va omorî, Trevor ajunge să realizeze unele lucruri despre el însuşi şi despre cauzele insomniei sale.


 


Filmul a fost considerat de publicaţia Variety „un mister intens, controlat psihologic cu mare precizie… ce aminteşte de The Tenant al lui Roman Polanski, dar şi de filmele lui Hitchcock, Lynch, Kafka şi Dostoyevsky.


 


 


3. Se7en 79%


 


141506l-slideshow_2_large.png


 


Acţiunea filmului se desfăşoară într-un oraş fără nume, în care doi detectivi de la Omucideri se află pe urma unui sadic criminal în serie, care îşi alege victimele după şapte păcate de moarte. Brad Pitt se află în rolul detectivului David Mills, un începător într-ale meseriei, optimist, dar cam naiv, al cărui partener este desemnat veteranul William Somerset (Morgan Freeman).


 


Împreună merg pe urmele criminalului şi sunt rând pe rând martorii crimelor sale oribile, care se adună rapid, fără să realizeze că li s-a pregătit o „surpriză” total neaşteptată şi cutremurătoare.


 


„Nu misterul identităţii este cel care îi dă lui Se7en puterea sa de atracţie – este modul în care Fincher ridică misterul la nivelul provocării morale”, scrie despre film Peter Travers, critic la revista Rolling Stone.


 


 



4. Mulholland Drive 81%

 

529312l-slideshow_2_large.jpg

 


După ce scapă dintr-un accident grav petrecut peMulholland Drive, misterioasa şi frumoasa Rita (Laura Harring) se ascunde într-o clădire obscură, rănită, confuză, fără să îşi mai amintească măcar care îi este numele.


 


Aici o întâlneşte pe Betty (Naomi Watts), care a s-a mutat la Hollywood pentru a-şi împlini visul de a deveni actriţă. Rita şi Betty vor fi atrase amândouă într-o lume a iluziilor, ale cărei elemente centrale par a fi o periculoasă cutie albastră, regizorul Adam Kesher (Justin Theroux) şi un misterios club de noapte, Silencio. Cele două femei încep să ridice, încet-încet, tainicul voal al conspiraţiei…


 


„Filmul este hipnotic; suntem atraşi în poveste de parcă fiecare lucru duce la altul, iar acest lucru se întâmplă înainte ca personajele să înceapă să sfărâme şi să recombine totul… Mulholland Drive nu este ca Memento, unde, dacă priveşti cu atenţie, poţi spera că misterul ţi se dezvăluie. Nu există vreo explicaţie. Poate că nu există nici măcar un mister aici”, a scris pentru Chicago Sun Times Roger Ebert.


 


5. A Tale of Two Sisters 85%


 


769300l-slideshow_2_large.jpg


 


Plasată într-o locuinţă izolată de pe marginea unui lac, povestea filmului începe atunci când două fete, Bae Soo-mi (Su-jeong Lim) şi Bae Soo-yeon (Geun-Young Moon) revin acasă după o perioadă petrecută într-un spital de boli mentale, unde au fost găsite după moartea mamei lor.


 


Între timp, tatăl lor s-a recăsătorit cu Eun-joo (Jung-ah Yum), pe care fetele o dispreţuiesc. Soo-mi începe să aibă viziuni ciudate şi violente ce îi întăresc convingerea că noua soţie a tatălui lor ascunde un secret de familie întunecat şi periculos.


 


Un film tulburător, cu accent pe modul în care sunt create tensiunea, atmosfera înfricoşătoare, tempo-ul premeditat al acţiunii şi imaginile de groază, A Tale of Two Sisters, în regia lui Kim Jee-Woon este thriller-ul horror cu cele mai mari încasări în Coreea.




 


6. Black Swan 87%


 


850112l-slideshow_2_large.jpg


 


Natalie Portman a oferit „cea mai bună interpretare a carierei sale” (Variety) în rolul Ninei, o balerină extrem de talentată dar şi periculos de tulburată, aflată pe punctul să devină un mare star.


 


Forţată să îşi depășească limitele – şi chiar mai mult de atât – de către aclamatul director de teatru Thomas Leroy (Vincent Cassel) şi sub ameninţarea unei rivale seducătoare (Mila Kunis), fragila imagine a realităţii se pierde pentru Nina, iar acest lucru o transformă într-o fiinţă întunecat şi autodistructivă.


 


Complex, captivant şi impresionant, Black Swan este filmul prin care „Darren Aronofsky explorează setea de perfecţiune în ceea ce poate fi considerat un film aproape perfect”, scrie Matt Neal de la publicaţia The Standard.


 


7. Memento 92%


 


304942l-slideshow_2_large.jpg


 


Leonard Shelby (Guy Pearce), agent la o companie de asigurări, suferă un şoc teribil ca urmare a unui incident dramatic, în care i-a fost încălcată ilegal proprietatea, a fost bătut, iar soţia sa violată şi ucisă. De atunci, memoria sa a fost afectată şi este incapabil să reţină noi evenimente şi detalii din viaţa sa.


 


Din această cauză, şi-a format un obicei din a lua notiţe sub forma unor fotografii de minut şi sub forma tatuajelor pe care şi le face. Investigaţia pentru aflarea ucigaşului soţiei sale îl apropie de Teddy (Joe Pantoliano), care se dă drept un bun prieten, deşi Leonard simte că nu poate avea încredere în el, dar şi de aparent compătimitoarea ospătăriţă Natalie (Carrie-Anne Moss).


 


„Interpretarea lui Guy Pearce este tot atât de fascinantă ca premisa acestui film şi modul în care a fost realizat de Christpoher Nolan. În mâinile lui Pearce, Leonard este o bombă cu ceas cu un fitil scurt”, concluzionează Louis B. Hobson pe site-ul Jam!Movies.


 


8. The Silence of the Lambs 94%


 


245979l-slideshow_2_large.png


 


Tânăra agentă FBI Clarice Starling (Jodie Foster) primeşte cazul unei femei dispărute, misiunea sa fiind de a o salva din mâinile psihopatului criminal în serie care îşi jupoaie victimele. Clarice încearcă să ajungă la criminal folosindu-se de inteligenţa şi mintea neobişnuită a unui alt psihopat, Hannibal Lecter (Anthony Hopkins), fost psihiatru respectat. Agentul FBI Jack Crawford este convins că Lecter, un as al manipulării, are răspunsurile necesare prinderii criminalului. Cu toate acestea, Clarice trebuie mai întâi să îi câştige încrederea acestuia înainte ca el să vrea să îi ofere vreo informaţie…


 


„Thriller-ul lui Jonathan Demme este materie artistică concentrată – subiect de tabloid tratat cu inteligenţă, grijă şi o gen de sensibilitate ciudată”, notează Terrence Rafferty pentru New Yorker


 


9. Don't Look Now 96%


 


523050l-slideshow_2_large.jpg


 


După moartea enigmatică a fiicei lor, un cuplu de tineri căsătoriţi este bântuit de o serie de întâmplări misterioase. Laura şi John Baxter se mută la Veneţia, convinşi că schimbarea mediului de viaţă îi va ajuta să treacă mai uşor de tragica dispariţie a fetei.


 


Însă în noul oraş încep să aibă loc crime inexplicabile. Lucrurile iau o întorsătură ciudată atunci când cei doi fac cunoştinţă cu un bărbat orb şi excentrica lor soră, care îi asigură că pot lua legătura cu spiritul fiicei lor. Laura îmbrăţişează ideea, însă John rămâne sceptic. Un detaliu îl bulversează însă: zăreşte pe cineva într-o haină roşie identică cu cea care a aparţinut fiicei sale.


 


Don’t Know Now a fost considerat de critici o capodoperă a cineastului Nicolas Roeg, “unul dintre cele mai dinamice şi revoluţionare filme britanice realizate vreodată” (Total Film)


 


10. Psycho 96%


 


psycho-311767l-imagine.jpg


 


Marion Crane este nemulţumită de viaţa sa şi de munca de birou de la firma de imobiliare din Phoenix. Este nerăbdătoare să se întâlnească cu iubitul ei Sam, cu care nu se poate căsători, deoarece Sam trebuie să îşi cheltuie mai toţi banii cu pensia alimentară. Însă într-o zi de vineri, şeful lui Marion îi încredinţează 40.000 de dolari, avansul unui client pentru un imobil. Marion vede în asta şansa începerii unei vieţi noi, aşa că ia banii şi se îndreaptă spre locul de muncă al lui Sam. Obosită după o lungă noapte de condus, iese de pe şoseaua principală şi trage la Motelul Bates. Motelul este administrat de un tânăr aparent liniştit şi inofensiv, care este însă dirijat de mama sa…


 


„După o jumătate de secol de teroare, Psycho ţine încă să ne asigure că nimeni nu este în siguranţă la duş”, scrie The Guardian despre una din capodoperele lui Alfred Hitchcock.


 


Sursa: eGaming


Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...